Jáhly jsou dobré při hubnutí

 

Jáhly neboli loupané proso

Získávají se odstraněním svrchní vrstvy prosa setého, které je jednou z nejstarších asijských kulturních plodin. Jáhly jsou velmi výživné a bezlepkové. Obsahují mnoho vlákniny, která působí blahodárně na naše střeva. Patří mezi komplexní sacharidy, takže se do těla uvolňují postupně a zaručí nám dlouhý pocit sytosti, navíc mají minimální tendenci ukládat se do těla jako podkožní tuk. Také jsou lehce stravitelné.

Čím jsou tak jedinečné

Jsou bohaté i na některé významné stopové prvky. Najdeme v nich vysoký obsah železa, zinku, draslíku a hořčíku. Mají nízký glykemický index a jsou vhodné i pro diabetiky a pro bezlepkovou dietu. Jáhly jsou navíc levné, 500 g koupíte za 35 korun, leckdy i méně.

Jáhlová kaše na snídani

Vzhledem k tomu, že jáhly obsahují především komplexní sacharidy a energie z nich přijatá nám dlouho vydrží, jsou vhodné právě jako vydatná snídaně. Jáhly uvaříme dle návodu, předtím je můžeme pro jistotu spařit horkou vodou, abychom eliminovali případnou hořkost. Potom přidáme například mandle, para ořechy, kešu, čerstvé či sušené ovoce, rozinky a skořici. Můžeme osladit lžící medu a ozdobit plátky kokosu nebo kakaem. A když vás kaše na snídani omrzí, vyzkoušejte místo rýžového nákypu tradiční jahelník se švestkami.

Jáhly na slaný způsob

Pokud nejste milovníci sladkých jídel, můžete vyzkoušet například jáhlové karbanátky či rizoto se zeleninou k obědu či večeři. Jáhly jsou výborné s bylinkami, přidejte k nim majoránku, bazalku a koriandr. Jsou dobré i jako příloha k masu místo rýže či jako slaná kaše s bylinkami, kterou můžete i zapéct. Jáhly se hodí také do polévek či salátů. Jsou dobré opečené s bramborami a slaninou.